Styly břišního tance

Břišní tanec můžeme rozdělit do několika stylů. Každý styl má své specifické vlastnosti - určitou hudbu a taneční vyjádření, možné rekvizity, různé kostýmy a doplňky (příklad stylů: klasický egyptský, turecký, perský, indický bollywood, tribal, orientální flamenco, folklórní tance ...). Břišní tanec se neustále vyvíjí, pronikají do něj nové nápady, jako například prvky (z baletu) nebo rekvizity (čínské hedvábné vějíře, křídla Isis).  I hudba na břišní tanec prochází vývojem a je ovlivňována západní kulturou. Fantazii se meze nekladou, takže můžete vidět tančit tanečníky v kovbojském obečku na egyptský pop, nebo tribalové tanečnice na rockovou hudbu, nebo tanec se závojem, vějíři či křídly Isis na klasickou skladbu známých hudebních skladatelů. Hudba může být nejrůzněji sestříhaná a zahrnovat v sobě víc druhů orientálního tance. Např. Na začátku tančí tanečnice s křídly Isis na dynamickou hudbu, která se posléze změní v pomalou mystickou tribalovou a po sundání křídel přijde veselý egyptský pop se závěrečním drum solem.

 

Břišní tanec má být ztělesněním hudby, na kterou tančíme a také vyjádřením osobnosti tanečnice. Při improvizaci nás hudba sama k tanci vybízí a láká, u choreografie zase můžeme cíleně vystihnout a interpretovat strukturu skladby.

 

Klasický egyptský styl

Nejznámější a nejuznávanější je klasický egyptský styl Raks Sharqi (Tanec východu), ve kterém se nejčastěji objevují tyto části (a tomu odpovídající skladba s odpovídajícími rytmy charakterizující daný druh tance):

  • v úvodu typický malfouf - 2/4 rytmus, často se závojem, tanečnice se v něm divákům představí, typické kroky - kroksunkrok, trojkrok
  • klasická část - maksoum - 4/4 rytmus, ze kterého vychází další rytmy, už bez závoje, klasický egyptský tanec
  • folklórní části - saiidi, baladi - variace na 4/4 rytmus, využití foklórních kroků a prvků pro ně typických
  • pomalý taqsim - sólo jednoho nástroje (nay - flétna, housle), tanečnice tančí pomalé vlnivé a kruživé pohyby
  • fellahi - 2/4 rytmus, tanec na tuto část se vyznačuje dvojkrokem a pohybem po prostoru
  • ayub - 2/4 rytmus, na který reagujeme dvojkrokem a prací s vlasy - khaleegy (čteme kalidži) tanec
  • masmoudi - 8/4 rytmus, tzv. pomalejší baladi, tanečnice tančí pomalé baletní prvky a využívá prostor
  • drum solo - tanečnice používá především akcenty a shimmi s využítím celého těla a opisuje tak hru na bubnový nástroj - darbuku
  • v závěru se většinou opakuje malfouf s přidáním akcentů v hudbě, při kterých se využívají nejrůznější úkroky, otočky, případně znovu práce se závojem, tanečnice se s divákem loučí a děkuje jim za pozornost

 

Další druhy klasického egyptského stylu:

  • egyptský pop - tančí se na moderní skladby, jsou to veselé a hravé písničky ve středně rychlém tempu
  • moderní rekvizity - po celou skladbu tanec se závojem, s hedvábnými vějíři, či tanec s křídli Isis (zhruba 3 m rozpětí, nutný velký prostor)
  • fusion- moderní propojení vybraných výše uvedených druhů a částí z klasického egyptského stylu